top of page

NÁVOD: Ako byť produktívny.

Writer's picture: ArchitupArchitup

Žijeme v dobe, kedy nám technológie výrazne uľahčujú prácu. Programy dnes zvládajú úlohy, ktoré si pred desiatimi rokmi vyžadovali dni alebo týždne manuálnej práce. Prečo teda stále máme pocit, že je toho na nás priveľa?


Študenti a absolventi architektúry či dizajnu sa často stretávajú s pocitom, že je na nich vyvíjaný obrovský tlak – úloh je veľa a času málo. Programy na modelovanie, vizualizácie či projektovanie dnes dokážu zvládnuť úlohy, o ktorých sa nám pred desaťročím ani nesnívalo. Napriek tomu môžeme cítiť, že to nezvládame. V staršom článku Ako sa stať architektom a nezomrieť pri tom sme sa venovali aj téme ponocovania. Tento návyk by sa nemal podporovať, pretože sa ľahko môže stať, že sa bude takéto správanie od Vás očakávať aj v pracovnom živote – a verte nám, nechcete tráviť noci v ateliéri len preto, že sa to od vás očakáva.


Problém môže byť v (ne)efektivite práce – namiesto maximalizovania využitia moderných nástrojov mnohí študenti zápasia s plánovaním úloh a rozdeľovaním času. Ak sa naučíte pracovať systematicky a efektívne využívať dostupné technológie, môžete nielen zlepšiť svoj výkon, ale aj nájsť rovnováhu medzi školskými/pracovnými povinnosťami a osobným životom. Produktivita nie je len o tvrdej práci, ale o schopnosti pracovať inteligentnejšie.



kalendár produktivita todo
Plánovanie je počiatkom produktivity.

1. Urobte si zoznam

Prvým krokom k produktivite je prehľadný zoznam úloh. Nezáleží na tom, aký spôsob na ich zaznamenávanie zvolíte, kľúčové je vedieť správne odlíšiť, čo je dôležité a čo môže počkať. Ak si prácu rozvrhnete efektívne a budete sa držať plánu, nielenže stihnete všetko načas, ale výsledná práca bude mať výrazne vyššiu kvalitu.


2. Rozplánujte si to na dni

Každému vyhovuje iný štýl plánovania. Niektorí si zapisujú iba dennú prioritu, iní si úlohy rozpisujú podrobnejšie do časových blokov. Jeden z osvedčených spôsobov plánovania je rozdeliť si konkrétne úlohy na niekoľko dní dopredu. Plánovanie musí byť realistické! Berte do úvahy, že niektorý deň nemusíte mať veľa energie, môže Vás bolieť hlava, alebo si ráno dlhšie pospíte. Nechajte si vo svojom pláne "okná" a pracujte radšej s pesimistickejšou verziou - roztiahnite úlohu na viac dní. Najdôležitejšie je robiť pokroky v každom projekte postupne, aby ste sa vyhli preťaženiu.

3. Zohľadnite dôležitosť úloh

Vaše zadania majú v rámci celkového hodnotenia rôznu váhu. Neoplatí sa venovať hodiny niečomu, čo predstavuje len malé percento z celkového hodnotenia, a dôležitejšie úlohy kvôli tomu odložiť na poslednú chvíľu. Plánujte podľa toho, ako veľký dopad má daná úloha na konečný výsledok.


4. Rozdeľte si úlohy na menšie časti

Veľké úlohy môžu byť demotivujúce. Skúste si ich rozdeliť na menšie kroky, aby ste mali pocit, že v zadaní postupujete. Odškrtávanie jednotlivých krokov Vám pomôže udržať sa na ceste k cieľu a môže Vás motivovať k väčšiemu výkonu.


5. Začnite s najťažšími úlohami

Je lákavé odkladať náročné zadania na neskôr. Bohužiaľ, zložité úlohy zvyčajne trvajú najdlhšie. Určte si prioritnú úlohu daného dňa a venujte sa jej ako prvej. Môžu ju nasledovať jednoduchšie úlohy, ale tie náročné by mali byť hotové ako prvé.


kalendár produktivita stôl homeoffice
V usporiadanom pracovnom prostredí si lepšie utriedite myšlienky.

6. Udržiavajte čistý pracovný priestor

Ak máte okolo seba neporiadok, bude pre Vás ťažšie sústrediť sa. Pracujte v prostredí, ktoré podporuje Vašu produktivitu a v ktorom sa viete jednoducho orientovať. Nechajte si na pracovnom stole len tie veci, ktoré potrebujete pre aktuálnu prácu. Odstráňte všetky zbytočnosti, ktoré by mohli odvádzať pozornosť.


7. Vyhýbajte sa sociálnym sieťam

Je ľahké stratiť hodiny času na TikToku, Instagrame alebo YouTube. Ak máte jasné ciele, ktoré nevyžadujú prítomnosť na sociálnych sieťach, odložte ich počas práce na chvíľu bokom.


8. Zapisujte si myšlienky

Ak vám pri práci myseľ odbieha k iným zadaniam, zapíšte si tieto myšlienky do skicára a následne sa vráťte k hlavnej úlohe. Týmto spôsobom nezabudnete na svoje nápady a zároveň zostanete sústredení a produktívny.


9. Nevytvárajte tlak na dokonalosť

Perfekcionizmus môže byť zdrvujúci. Špeciálne pri navrhovaní je jednoduché zacykliť sa v nekonečnom prerábaní a zdokonaľovaní návrhov, vizualizácií alebo pôdorysov. V určitom bode sa musíte rozhodnúť, že je práca dostatočne dobrá a môžete sa pohnúť vpred.


10. Robte si prestávky

Je dôležité robiť si pravidelné prestávky a niekedy úplne vypnúť, aby ste nestratili prehľad o tom, čo chcete dosiahnuť. Odpočinok vám pomôže obnoviť stratenú energiu a priniesť nový pohľad na rozpracované úlohy.


produktivita spánok selfie
Kvalitný spánok zlepšuje pamäť, koncentráciu a schopnosť riešiť problémy, čo sú základné predpoklady pre efektívnu prácu.

11. Nenechajte sa rozptyľovať

Ak vás pri práci vyrušujú zvuky prichádzajúcich správ, e-maily alebo ruch okolia, skúste ich minimalizovať. Skontrolujte e-maily len niekoľkokrát denne a prípadne použite hudbu, aby ste eliminovali vonkajšie rozptýlenie.


12. Sledujte čas

Merajte, ako dlho vám trvá splnenie jednotlivých úloh. Získate tak lepší prehľad o vlastnej efektivite a budete vedieť, kde môžete ušetriť čas a kde je potrebné viac pridať. Tieto informácie využijete v budúcnosti pri plánovaní ďalších projektov.


13. Doprajte si dostatok spánku

Kvalitný spánok je kľúčom k produktivite. Ak ste unavení, vaša práca nebude taká efektívna. Odíďte zo štúdia, poriadne sa vyspite a vráťte sa nasledujúci deň s novou energiou.


308 views

Recent Posts

See All

Comentarios


bottom of page