V dnešnej konkurencii šikovných absolventov je nesmierne ťažké predať svoj vlastný talent. Aby sa vám to podarilo, mali by ste sa v úvode sústrediť na vytvorenie kvalitného portfólia, ktoré vám otvorí dvere do vysnívaného zamestnania.
Pri hľadaní zamestnania rozlišujeme dva základné typy portfólia. Prvé by sme mohli nazvať: "Úvodné portfólio". Zvyčajne ho tvorí 3-5 strán a odporúčame ho zasielať potenciálnemu zamestnávateľovi v rámci prvého kontaktu. Touto kompiláciou životopisu a niekoľkých ukážok vašej práce sa budúcemu zamestnávateľovi predstavíte a dáte mu možnosť nahliadnuť do vašej tvorby ešte pred pohovorom.
Na pohovor si prineste svoje hlavné portfólio. Môže mať fyzickú, alebo online formu. Pri online verziách sa ubezpečte, že máte zálohu, ak by nečakane vypadol internet, či sklamala technika.
Portfólio má byť pre vás príležitosťou ukázať rozmanitú škálu svojich zručností, projekty, na ktorých ste pracovali, váš talent a silné stránky.
1. Zvoľte správny rozsah
Jednou z prvých vecí ktorá študentov zaujíma býva, koľko strán by malo mať portfólio. Názory zamestnávateľov na túto otázku sa rôznia. Jedna skupina chce vidieť čo najviac, druhej stačí pár ukážok z vašich najlepších prác.
Za zlatý stred sa považuje fyzické portfólio s obsahom 20 strán a portfólio v online priestore s približne 30 slajdami.
2. Vyvarujte sa dlhých úvodných informácií
Problém pri dlhých portfóliách, fyzických či online, nastáva, keď sa dostanú do rúk personalistom. Čudovali by ste sa, ale HR špecialistovi stačia niekedy len 2 sekundy na to, aby rozhodol, či sa vášmu portfóliu bude vôbec venovať.
Úvodné informácie o vás a vašej práci by mali byť z toho dôvodu stručné a prehľadné. Špeciálne to platí, ak máte v úvode portfólia zakomponovaný aj životopis. Jednotlivé kategórie by mali byť jednoznačne označené, aby ich personalista našiel do niekoľkých sekúnd.
Pri online portfóliu, či profesionálnej webovej stránke platí, že by ste nemali strácať drahocenné sekundy pomalým načítaním domovskej stránky. Dlhé intro je vítané v prípade, že si ho zvolíte ako spôsob odprezentovania vašej práce.
3. Prezentujte vhodné projekty
Zaradiť do portfólia každý projekt, ktorého ste sa na škole chytili, nemusí byť najlepší nápad. Pri tvorbe portfólia sa zamyslite nad tým, na akú pozíciu sa hlásite a podľa toho zvoľte typ prezentovaných prác.
Uveďte iba projekty, ktoré súvisia s danou pozíciou. Napríklad, ak posielate žiadosť o zamestnanie na pozíciu projektanta, nemusíte do svojho portfólia zapájať množstvo projektov, ktoré sa týkajú napr. interiérového dizajnu.
Nagy Mercédesz Erika
4. Nezabudnite na kontext
Ako ilustrátorov, dizajnérov, či architektov vás nezamestnajú len vďaka kvalite vašej práce, ale aj vďaka prehľadnosti, s akou ju interpretujete. Minimalistické portfóliá sa tešia popularite, avšak bez uvedenia kontextu, nebude možné posúdiť vašu prácu a postup, akým ste sa dopracovali k výsledku. Namiesto toho, aby ste prezentovali iba hotový dizajn, logo, či ilustrácie, nechajte pozorovateľa nahliadnuť do toho, ako ste postupovali.
Každý projekt si zaslúži krátky popis. Uveďte základné informácie o projekte, napr.:
klient / lokalita / rozpočet
požiadavky na dizajn
koncept
ako sa vám podarilo naplniť požiadavky klienta
5. Jarné upratovanie
Pokúste sa vyhnúť hromadeniu nepodstatných projektov. Čím viac praxe máte, tým je logickejšie, že potenciálneho zamestnávateľa nebudú zaujímať semestrálne práce, či zmienky o letnej škole (až na špeciálne prípady). Kvalitné portfólio si vyžaduje pravidelnú pozornosť a aktualizáciu.
6. Predajte sa
Lektor kariérnych workshopov a zakladateľ spoločnosti Múdry pes, Ľubomír Dranga, svojim poslucháčom radí, aby do životopisu a portfólia uviedli aj prednosti, o ktorých si myslia, že by pre zamestnávateľa neboli zaujímavé. Napríklad, ak ste šikovný volejbalista, uveďte to v časti "záujmy". Čo ak práve spoločnosť, v ktorej sa pokúšate zamestnať, má vlastný volejbalový tím a nová posila sa im hodí? Pravdepodobne nedostanete miesto v architektonickom ateliéri vďaka dobrým nahrávkam na plažáku, ale nikdy neviete :)
V zásade platí: disponujete talentom, ktorý sa bežne u uchádzačov nevyskytuje? Napíšte si to do životopisu, alebo to odprezentujte v závere svojho portfólia.
7. Vyberte si vhodnú platformu pre online portfólio
Sú rôzne možnosti, ako dať o sebe vedieť v online priestore. Existuje mnoho webov, ktoré sa venujú online portfóliám. Zaregistrovať sa môžete napríklad na behance, carbonmade, portfolioBox, archilovers, issuu, alebo na slovenskom archinfo. Treba si však uvedomiť, že na podobných stránkach sa združuje množstvo šikovných ľudí a zamestnávateľ môže veľmi jednoducho zablúdiť na portfólio niekoho iného.
Relatívne jednoducho si viete vytvoriť aj vlastnú webovú stránku. Pozrite si hotové vzory stránok na squarespace, wix, formate, či na wordpresse. Ak sa rozhodnete pre túto možnosť, oplatí sa investovať do vlastnej domény a hostingu. Možnosti takejto webovej stránky sú síce obmedzené a web developeri ich nemajú veľmi v láske, no študentom to často stačí. Závisí to od vašich vlastných požiadaviek a očakávaní.
Ak na niečo také nemáte čas, vždy môžete zaplatiť profesionálovi, aby urobil všetko za vás. Možností je veľa, stačí si len vybrať.
8. Blog
Skvelým spôsobom ako vystúpiť z radu je písanie blogu. Pravidelné príspevky Vám zaručia zvyšujúcu sa návštevnosť vášho online portfólia a väčšie povedomie o vašej práci.
Pre budúceho zamestnávateľa je nesmierne zaujímavé, ak sa môže online dočítať o vašich názoroch a vedomostiach. Vlastné články môžete začať písať aj tu u nás, na Architup.sk. Zvoľte si sebe vlastnú tému, ktorá vás baví, zaregistrujte sa a môžete začať. Predstavuje to výnimočnú možnosť obohatenia svojho životopisu a portfólia.
9. Prekontrolujte si texty
Ešte pred tlačou / zverejnením nechajte svoje portfólio niekomu skontrolovať. Špeciálne to platí, ak tvoríte portfólio v cudzom jazyku, Ovládanie reči patrí medzi esenciálne požiadavky na každého zamestnanca a každá chyba v texte môže znamenať odmietnutie.
10. Nebojte sa recenzií
Tak ako pri nákupoch cez internet, aj pri hľadaní dobrého zamestnanca potešia recenzie od bývalých klientov, kolegov, či šéfa. Získanie posudkov od spokojných klientov je skvelým spôsobom, ako poskytnúť nejaký "dôkaz" o tom, že dokážete splniť to, čo vo svojom portfóliu sľubujete.
11. Hierarchia a štruktúra
Pamätajte si, že prvý dojem je najdôležitejší. Na začiatok ukážte svoju najlepšiu a najnovšiu prácu. Zároveň sa uistite, že posledný projekt v portfóliu je taktiež na vysokej úrovni!
Niektorí profesionáli tvrdia, že chronologické portfóliá sú skvelé, pretože ukazujú váš progres a vývoj. Je to pravda, špeciálne to platí pre akademické portfólio. Dovolíme si však tvrdiť, že na získanie zamestnania by ste mali najskôr ukázať svoje najlepšie projekty.
Viera Gurová
12. Formát
Po výbere a príprave toho správneho obsahu sa musíte rozhodnúť, v akom formáte bude vaše portfólio prezentované.
Čo sa týka úvodného portfólia, s najväčšou pravdepodobnosťou ho budete posielať e-mailom budúcemu zamestnávateľovi. Tak čo, poslať link na Behance, alebo pridať PDF do prílohy? Odporúčali by sme PDF a zároveň link v texte e-mailu. Nechajte personalistu rozhodnúť sa, aký spôsob mu viac vyhovuje.
Ak pracujete na fyzickom portfóliu, dbajte na to, aby bolo vytlačené na kvalitnom papieri. Bude vaše portfólio zviazané? Ak nie, uistite sa, že každá stránka nesie vaše meno, číslovanie a informácie pre prípad, že sa stránky oddelia.
Ak pripravujete portfólio ako PDF súbor, pokúste sa vtesnať do veľkosti maximálne 15 MB. V žiadnom prípade neposielajte nič ako dokument Google, textový dokument alebo iný formát súboru. PDF je univerzálny, ľahko otvárateľný dokument - držte sa ho.
Nikdy nerozdeľujte svoje portfólio do viacerých emailov. Ak by ste také niečo urobili, vaše správy by šli automaticky do koša. Vďaka nespočetnému množstvu programov na kompresiu neexistuje výhovorka pre nadrozmerné portfólio.
V prípade akýchkoľvek digitálnych súborov ktoré odosielate, sa uistite, že sú zreteľne pomenované, napr. VašeMeno_Portfolio.pdf.
Pokúste sa držať štandardných formátov PDF súborov, aby bolo možné portfólio ľahko vytlačiť, napríklad na stránku A4. Ak chcete pre svoje portfólio použiť neobvyklý formát, odporúčame vám poslať zamestnávateľovi tlačenú kópiu v takej veľkosti, v akej chcete, aby ju videl.
13. Naučte sa hovoriť o svojom portfóliu
Ak sa dostanete na pohovor, je možné, že vás vyzvú k tomu, aby ste predstavili svoje portfólio. Pripravte sa na to. Prejdite si ho stranu po strane a ubezpečte sa, že svoje práce poznáte a viete o nich rozprávať. Uveďte kľúčové zadanie projektu a predstavte spôsob, akým ste sa s úlohou popasovali. Vyzdvihnite silné stránky a na záver uveďte, ako projekt nakoniec "dopadol".
Michal Talabiška
14. Pripravte si kópiu
Po pohovore je vhodné nechať potenciálnemu zamestnávateľovi kópiu vášho portfólia. Ideálne by bolo, ak by ste mu ho zanechali v ľahko skladovateľnom formáte, napr. A4. Ukáže to, že ste si sami sebou istý a že sa za svoju prácu nehanbíte. V neposlednom rade sa udržíte o chvíľu dlhšie v mysli rozhodujúceho sa zamestnávateľa.
15. Pokračujte v pridávaní novej práce
Dajte ľuďom vedieť, na čom práve pracujete a ako ste sa vyvinuli za posledné obdobie. Portfólio s poslednou prácou aktualizovanou pred troma rokmi pôsobí trošku lenivo. Neostýchajte sa zmieniť aj projekty, ktoré ešte nie sú ukončené. Poskytne to obraz o tom, že ste neustále aktívni v praxi.
Ak Vás zaujíma viac o tejto téme, napíšte nám svoje otázky do komentárov pod článok.
Vďaka za dobré rady, asi je ozaj čas sadnúť si za portfolko :D