Po niekoľkoročnej prestávke sa na Slovensko vracia významné startupové podujatie Startup Awards.
Startup Awards Slovensko bolo založené v roku 2011 ako platforma pre prezentáciu inovatívnych projektov. Podujatie vzniklo s jasnou víziou – poskytnúť perspektívnym slovenským startupom miesto, kde môžu predstaviť svoje nápady a lepšie sa zorientovať v biznisovom prostredí. Tento rok sa do súťaže prihlásilo približne 140 startupov. Zo všetkých projektov bolo vybraných 24 semifinalistov, ktorí sa zúčastnili trojdňového bootcampu. Tu získali cenné rady a spätnú väzbu od skúsených mentorov, podnikateľov a investorov.
V závere bootcampového víkendu sa účastníci dozvedeli mená 12 finalistov, rozdelených do 4 kategórií. Predstavia sa vám 21. novembra v DPOH v Bratislave. Víťaz súťaže sa môže tešiť na cestu do Silicon Valley a ďalšie služby v hodnote 50 000€. V kategórii Dizajn sa do finále SASK prebojovali 3 startupy, o ktorých si v tomto článku povieme viac.
Marián Zaťko a Jozef Gáborík predstavili v rámci SASK svoju spoločnosť GRIZZLY.SKI. Tento slovenský startup má ambiciózny cieľ – sprístupniť hory všetkým nadšencom skialpinizmu pomocou ultraľahkých a vysoko funkčných skialpinistických viazaní. Produkty nastavujú nový štandard v oblasti dizajnu a funkčnosti, o čom svedčia aj viaceré prestížne ocenenia, ktoré spoločnosť získala, ako napríklad ISPO AWARD či Cena ministra hospodárstva za inovácie.
Táto inovatívna slovenská značka vyrába skialpinistické viazania z materiálov, ktoré zabezpečujú vysokú odolnosť aj v extrémnych horských podmienkach. Využívajú napríklad pružný letecký hliník, vďaka ktorému sú viazania mimoriadne ľahké. Ich nízka váha a pružnosť uľahčuje pohyb v zasneženom teréne a umožňuje skialpinistom efektívnejší pohyb aj pri dlhších výstupoch a zjazdoch.
Foto: archív GRIZZLY.SKI
• Marián, čo pre vás znamená postup do finále tejto súťaže?
O postup sme bojovali veľmi zodpovedne. Ale aj nás to bavilo a užili sme si to. Sme naozaj radi, že sme postúpili do finále. Celé to vnímame ako súbor príležitostí. A každá príležitosť sa buď dá využiť alebo premárniť. Tak veríme, že sa nám to podarí správne uchopiť.
• Mali ste možnosť spoznať inšpiratívne startupy a iných podnikateľov. Ovplyvnilo to váš pohľad na vaše vlastné podnikanie?
Už len tá skutočnosť, že sme mohli stretnúť a spoznali iné startupy a iných podnikateľov je veľmi obohacujúca. Na jednom mieste toľko inšpiratívnych ľudí je naozaj výnimočný zážitok. My sme otvorení pohľadom z vonku. A tak sme pozorne počúvali čo nám na naše podnikanie hovoria mentori. Celé sme to vnímali ako skladačku, ktorú sme si dielik po dieliku skladali.
• Čo podľa Vás Vášmu startupu pomohlo odlíšiť sa od ostatných a postúpiť až do finále?
Grizzly viazanie je technický produkt. Ale pri jeho tvorbe hrá dominatnú rolu aj dizajn. Dizajn vnímame ako stavebný prvok. Nestačí aby len lahodil oku ale aby aj fungoval. Označuje sa to ako funkčný dizajn. A to si myslíme, že mohlo osloviť porotu. Zároveň mohlo zavážiť aj to, že už sme získali dôveru od zákazníkov a aj od odbornej verejnosti tým, že sme získali viaceré hodnotné ocenenia.
Foto: archív GRIZZLY.SKI
Úspechy tejto slovenskej značky na domácom i zahraničnom trhu potvrdzujú, že je silným hráčom v odvetví skialpinizmu. GRIZZLY.SKI dokazuje, že aj z malej krajiny, akou je Slovensko, môžu prísť svetové inovácie, ktoré spájajú vášeň pre prírodu s technologickým pokrokom.
SUGAAR&SUGAAR je slovenský startup, za ktorým stojí dizajnér Milan Novosedliak. Značka sa špecializuje na výrobu prémiového skla, dekoratívnych a stolovacích produktov. Farebnosť a tvary podnosov či mís sú starostlivo premyslené tak, aby spájali eleganciu s hravosťou a vytvárali tak kúsky, ktoré sú nielen funkčné, ale aj esteticky príťažlivé.
Značka SUGAAR&SUGAAR nie je len o produkte, ale aj o príbehu, ktorý je ukrytý v každom kúsku. Výrobný proces je založený na tradičných technikách, ktoré sú odovzdávané z generácie na generáciu. Ručná výroba robí z každého produktu unikátne umelecké dielo. Výroba je sústredená v Severných Čechách, v oblasti s hlboko zakoreneným sklárskym priemyslom. Do dnes tu funguje viac ako stovka firiem, firmičiek a dielní, ktoré sklo v rôznej podobe vyrábajú, zdobia a predávajú do celého sveta.
"Snažím sa tvoriť produkty, ktoré odolajú času, sú remeselne aj materiálovo hodnotné, prinášajú radosť a budú v sebe niesť odkaz pre budúce generácie. " Milan Novosedliak
Láska k remeslu a lokálnej výrobe však neznamená, že SUGAAR&SUGAAR nájdete iba na Slovensku a v Čechách. Je pravdepodobnejšie, že na túto značku narazíte za hranicami. Viac ako 60 % celej produkcie každoročne smeruje do Spojených štátov a do Spojených arabských emirátov.
Startup sa pýši portfóliom, v ktorom nájdete spolu 14 typov produktov v 13 farebných prevedeniach a v 45 veľkostiach. Okrem krásneho dizajnu sa značka zameriava aj na ekologické balenie a udržateľnosť, čím sa stáva atraktívnou voľbou pre moderného, environmentálne zodpovedného zákazníka.
Foto: archív SUGAAR & SUGAAR, Nora a Jakub, Juraj Starovecký
• Milan, ako by si opísal svoju tvorbu a produkty, ktoré z nej vznikajú?
Snažím sa tvoriť produkty, ktoré majú dušu a budú sprevádzať ľudí dlhé roky. Chcem, aby prinášali radosť a zároveň boli hodnotné – či už po remeselnej stránke, alebo z hľadiska materiálov. Mojím cieľom je, aby tieto veci neboli len pekné či funkčné, ale aby v sebe niesli aj niečo viac – príbeh, odkaz, ktorý môžu jedného dňa odovzdať ďalej.
• Ako dizajnér pôsobíš prevažne na Slovensku. Akým spôsobom si sa prebojoval na zahraničný trh?
Rozhodol som sa svoje produkty priamo konfrontovať s konkurenciou v zahraničí. S tímom sme sa niekoľkokrát zúčastnili veľtrhu Maison & Objet v Paríži, čo značke prinieslo prvých medzinárodných obchodných partnerov. Tu sa potvrdil potenciál presadiť sa aj na zahraničnom trhu. Postupne sa brand rozšíril do 16 krajín sveta.
• Čo očakávaš, že by mohla priniesť výhra v Startup Awards 2024?
Dúfame, že účasť v Startup Awards, bez ohľadu na výsledok, nám pomôže získať cenné kontakty a nadviazať nové partnerstvá. SUGAAR&SUGAAR sa rýchlo rozrastá, preto hľadáme investora alebo strategického spoločníka, ktorý by nám pomohol zvládnuť tento rast a zároveň umožnil expanziu na nové trhy. Naším cieľom je dlhodobo expandovať a posunúť značku na ďalšiu úroveň.
Milan Novosedliak a Marek Effmert. Foto: archív TV Markíza, Jama Levova
Startup Smart Air Technologies zameriava svoje úsilie na vývoj, výrobu a distribúciu inovatívnych technológií v oblasti automobilov, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu. Roland Grijpma a Stefan Brohs predstavili na SASK produkt SIRSMART – inteligentný systém, ktorý je integrovaný priamo do pneumatiky. Vďaka nemu môže byť tlak v pneumatikách automaticky udržiavaný na ideálnej úrovni. Toto riešenie prináša výhody nielen pre vodičov, ktorí sa nemusia obávať podhustenia pneumatík, ale aj pre ekológiu.
Vďaka správne nahusteným pneumatikám sa predlžuje ich životnosť, čo znamená menej časté výmeny a tým aj nižšiu produkciu odpadu. Správny tlak v pneumatikách tiež optimalizuje spotrebu paliva, čo má za následok nižšie emisie CO₂. Toto je zvlášť dôležité pre vodičov nákladných vozidiel, kuriérov a ostatných profesionálov v doprave, ktorí denne najazdia stovky kilometrov a každé zlepšenie efektivity priamo ovplyvňuje ich prevádzkové náklady aj ekologickú stopu.
Hoci je tento startup ešte na začiatku svojej cesty, jeho misia je jasná: priniesť technologické inovácie, ktoré podporujú udržateľnosť a zároveň zjednodušujú život vodičom. SIRSMART môže predstavovať revolúciu nielen v oblasti údržby pneumatík, ale aj v širšom kontexte udržateľného rozvoja automobilového priemyslu.
Foto: archív Startup Awards
Organizáciu súťaže má na starosti inovačná poradenská spoločnosť Civitta v spolupráci s neziskovou organizáciou Innovation League, ktorá podporuje rozvoj startupov a inovačného ekosystému na Slovensku.
Comments